پیام تاریخ

بحث های تاریخ ایران

پیام تاریخ

بحث های تاریخ ایران

اعتقادات مذهبی ناصرالدین شاه

اعتقادات مذهبی ناصرالدین شاه

چنان‌ که روایت می‌کنند ناصرالدین شاه فردی به ظاهر مذهبی بوده و هیچ گاه نماز او ترک نمی‌شده است. اعتماد‌السّلطنه در رابطه با این ویژگی او می‌نویسد: «در حفظ قوانین شرع شریف چندان مقیّد می‌باشند که زمستان‌های بسیار سخت در قلل جبال و شکارگاه‌ها همین که وقت نماز رسد تجدید وضو کرده به عبادت مشغول شوند! در تمام عمر یک بار نمازشان ترک نشده حتّی در سفر فرنگ!!»[1] و همچنین در باره‌ی حفظ حدود شرعی در ممالک فرنگ می‌نویسد: «مقارن مسافرت اوّلیّه‌ی اروپا با علما توصیه فرمود که در زمان غیبت اعلی‌حضرت همایون ما زینهار در اقامه‌ی حدود تعطیل نورزید و احکام الهیّه را از روی (لمعتین) شهیدین علیهماالرّحمه مجری دارید و هم در اصقاع و ارباع ممالک فرنگستان هوای نقاطی را به صوت قرآن منشق همی‌ داشت که صیت اسلام هیچ وقت تا آن جا نرسیده بود و فضای امکنه‌ای را به رکوع و سجود مشغول همی‌ ساخت که بانگ نماز تا آن روز اصلاً نشنیده بود.»[2]

از آن جا که اعمال نشانه‌ای از نیّت اشخاص می‌باشد گزارش‌های رفتار پادشاه در فرنگ هیچ تطبیقی با موازین شرع را بیان نمی‌کند و از سفر‌نامه‌هایش چنین برمی‌آید که سیاحت و تفریح در اوّلویّت اهداف شاه و همراهانش قرار داشته است. مثلاً: «در سفری که برای عتبات عالیات به عراق می‌رفته، از آن جا که بیشتر زن‌ها مقدسّات و زیارت دوست هستند خصوصاً زیارت کربلا که مطلوبیت مخصوص دارد به میل طبع و رقابت یک ‌دیگر جمع کثیری از خانم ملتزم رکاب همایون بوده‌اند و این مسأله در انظار مردم عراق عرب خوش‌نما نبوده و او را شاه زنان می‌خوانده‌اند و ناصرالدین شاه از آسایش خود و تا یک اندازه بی‌صدایی مملکت خوشحال است و از بروز افکار جدید که می‌داند بر هم شکننده‌ی عیش و عشرت اوست تا آن جا که بتواند جلوگیری می‌کند و رجال تحصیل کرده‌ی اروپا دیده را از کار‌ها دور می‌کند.»[3] و در برخورد با دیگر مذاهب و یا آزادی عمل آن‌ها ادوارد براون خاورشناس انگلیسی که در دوره‌ی سلطنت ناصرالدین شاه به ایران سفر کرده و راجع به ایران مطالعه داشته‌اند، می‌گوید: «در یزد به یکی از بزرگان زردشتی پیشنهاد کردم که سوار بر اسب شود تا به اتّفاق نزد حاکم برویم و او از سوار شدن بر اسب خود داری کرد و گفت: در ایران یک زردشتی مجاز نیست که سوار بر اسب شود، در صورتی که ناصرالدین شاه منوّرالفکرترین پادشاه قاجاریه بود.»[4]



[1] - صص 30 و 165 - چهل سال تاریخ ایران - جلد اول - محمّدحسن‌خان اعتمادالدّوله - به کوشش ایرج افشار

[2] - صص 30 و 165 - چهل سال تاریخ ایران - جلد اول - محمّدحسن‌خان اعتمادالدّوله - به کوشش ایرج افشار

[3] - ص 363 پشت پرده های حرمسرا - حسن آزاد

[4] - ص 437 - خواجه‌ی تاجدار جلد دوم - ژان گور - ترجمه‌ی ذبیح‌الله منصوری

 5- آینه عیب‌نما، نگاهی به دوران قاجاریه، علی جلال‌پور، انتشارات گفتمان اندیشه معاصر، 1394، ص 204

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد